Мої статті [106] |
Головна » Статті » Мої статті |
Інноваційні форми масової роботи з
користувачами На сьогодні бібліотеки, реалізуючи концепцію інформаційного суспільства, тобто зберігаючи, обробляючи, поширюючи інформацію на традиційних і електронних носіях, займають ключову позицію серед постачальників інформації послуг. Але погляд на бібліотеку тільки з точки зору інформаційних функцій є однобоким. Бібліотека повинна зберігати соціальну та культурну пам'ять, що міститься в матеріальному предметі - книзі, розвивати в користувачеві потребу в ній. книга як матеріальний об’єкт немає естетичного замінника. компТютерну революцію не зупинити, однак і паперових книг читається у світі все більше і більше. Сьогодення вимагає від ПШБФ наповнення їх роботи новим змістом, виокремлює нові напрямки функціонування, серед яких: підвищення інформаційної, освітньої, культурологічної, виховної, пізнавальної, інтелектуальної функцій, які включають найповніше інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу; надання системної, цілеспрямованої допомоги учням в опануванні ними знань з основ наук і на цій основі - формування особистості з високим рівнем громадянської свідомості, належним правовим і поведінковими нормами; забезпечення реалізації таких принципів функціонування бібліотеки, як пріоритет читацьких інтересів, глибоке і кропітке їх вивчення та задоволення відповідно до можливостей бібліотеки; формування в учнів вміння використання відкритого доступу до книжкових фондів, вміння читача вільно орієнтуватись в цілому комплексі джерел; підвищення бібліотечної культури засобами бібліотечно-бібліографічних уроків, проведенням днів та тижнів бібліотеки; координація дій бібліотеки з учнями, викладачами, майстрами щодо популяризації книги , в задоволенні інформаційних потреб учнів; систематична робота із збереження,поповнення та розширення книжкового фонду за допомогою кра’знавчих матеріалів, літературних доробок місцевих авторів; - зміцнення матеріальної бази бібліотеки , оснащення її аудіо та відеоапаратурою, телевізором, ксероксом, комп’ютером. Таким чином,бібліотека повинна розвивати творчі здібності, таланти, пізнавальні інтереси й сприяти успішному засвоєнню навчальних програм учнями, підвищенню методичної та педагогічної майстерності педагогічних працівників через відповідні технології інформаційної та масової роботи. Інформаційна функція повинна реалізовуватись через: виставки нових надходжень «На хвилинку зупинись, нову книгу подивись!»; інформаційні огляди; картотеки індивідуальної інформації «Цікаві статті»; тижні бібліографії; інформаційні бібліотечно-бібліографічні консультації; інформування про книги; виставки-перегляди «Цей чудовий світ поезій»; турніри знавців, вікторини тощо. Інноваційні форми масової роботи бібліотек повинні мати специфічні особливості: новизна у назвах форм; діалог бібліотекаря з читачами і читачів між собою; наявність елементів дискусійності, театралізації у викладі інформації про літературу; використання ігрових моментів, своЇрідної атрибутики, що передає специфіку запланованої форми; залучення читачів до розробки сценарію й активної участі у проведенні заходу. Масові заходи бібліотеки можна проводити в діалогових, рекламно-інформаційних та ігрових формах. Серед діалогових форм роботи актуальними є вечори-діалоги. До такого діалогу залучаються читачі з різними точками зору на проблему. В основі сценарію - зустріч антагоністів, решта аудиторії - свідки такого протистояння; можна використати вечори політичних діалогів, як наприклад «У минулому - спільна історія, у майбутньому - спільні ідеали» чи провести круглий стіл «Міжкультурний діалог як засіб запобігання конфліктів». У формі дискусії можна провести вечір-діалог - діалог «Два погляди на один факт: найважче бути людиною». Вечір-портрет подає цілісний образ людини і її часу на основі використання друкованих джерел і наочних матеріалів. Рекламно-ігрові форми базується на поєднанні показу переваг рекомендованих видань з широким висвітленням інформації творів друку, це: прем’єри книг, журналів; калейдоскопи; альманахи, зустрічі з актуальною книгою. - Ігрові форми в бібліотеках стимулюють пізнавальну діяльність
учнів, а ігрові ситуації роблять захід привабливим. Виставки Серед наочних форм популяризації документів найважливіше місце посідає книжкова виставка - традиційна форма бібліотеки, один із засобів впливу на інформаційну поведінку читача. Цінність цієї форми для читача визначається тим, що він може зняти книгу з виставки, погортати її, швидко переглянути ілюстрації, зміст, передмову. Таке первісне ознайомлення з книгою поглиблює і робить більш цілеспрямованим інтерес читача. Привернення уваги до тієї чи іншої проблеми, того чи іншого документа - одна із важливих задач виставкової діяльності бібліотек. У нас набули розповсюдження наступні інноваційні форми книжкових виставок: виставка-діалог, наприклад, «Чи можна стати бізнесменом у 12 років?» (одна з частин виставки складається із пронумерованих запитань, друга - з видань, які допомагають знайти відповіді); виставка-конкурс (біля виставки «Як вам дорого в рідному краї?» буде оформлено плакат з умовами конкурсу на кращий відгук, малюнок, твір на задану тему); виставка-словник (експонується на допомогу самоосвіті читачів, наприклад, щоб пояснити термін «Євроінтеграція», ми розмістимо поряд «Короткий політичний словник», «Економічний словник», історичні довідки, матеріали з газет, де розкриваються значення цього терміна); виставка-вікторина (так, на виставці «Чи знаєте ви українську класику?» пропонуються запитання і книги, в яких можна знайти відповіді); виставка-роздум «Що цікаво молодим?», на якій було б представлено видання на цікаві для читачів гостропроблемні теми; експрес-виставка (до дня народження Жана де Бафонтена у рамках проведення фестивалю «Французька весна»,; виставка-дискусія («як ви ставитесь до спілкування з людиною, хворою на СНІД?» представляла думки наших читачів, в яких відображені різні погляди на цю проблему); виставка-порада (порада фахівця з проблеми «як розвинути пам’ять»; фактографічна інформація супроводжувалася списком рекомендованої літератури для самоосвіти з цього питання); виставка-кросворд/чайнворд (наприклад, «Математична фантазія»), яка стимулює та розвиває допитливість, спонукає до більш уважного прочитання поданих на виставці джерел; виставка-хобі (наприклад, «Наші руки не для нудьги», на якій поряд з книгами, що рекомендуються, ми експонували предмети, виготовлені за порадами, рецептами, кресленнями, викрійками з цих книг чи журналів, а також предмети праці, за допомогою яких виготовлені ці вироби); виставка одного жанру («Генії детективного жанру», на якій було представлено книги одного жанру: детектив, фентезі, авантюрний роман, історичний роман і т.д., не тільки задовольняла читацькі потреби, а й допомагала довідатися про нові книги певного жанру). Серед розмаїття видів книжкових виставок популярними стають міні-виставки. Це зумовлено чіткою адресною спрямованістю, компактністю, акцентуванням уваги до автора, жанру тематики. Наприклад, міні-виставки однієї книги (журналу, статті). Для оформлення такої виставки можна обирати книгу чи статтю, яка користується підвищеним читацьким попитом, і пропонували до неї допоміжні матеріали (книги, фотографії, ілюстрації, статті з періодичних видань). Відповідальний за випуск uba.org.ua - Українська бібліотечна асоціація www.nbuv.gov.ua - Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського www.library.gov.ua - Державна наукова медична бібліотека України
(Київ) Бібліотеки Рівненської області libr.rv.ua - Рівненська державна обласна універсальна наукова
бібліотека Бібліотеки Гощанського Краю http://goscha-bibl.narod.ru - Гощанська централізована
система публічно-шкільних бібліотек | |
Переглядів: 5372 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||