Вітаю Вас Гість!
Субота, 23.09.2017, 12:21
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Революція гідності

Меню сайту

Категорії розділу

.

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

ЦОГ ЕІ


.

.

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Архів записів

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Із досвіду роботи...
Із досвіду роботи...
Музика - це мистецтво, що впливає на почуття, емоції людини. Вона може примусити сумувати чи радіти, тривожитися чи торжествувати. В. ќ Сухомлинський у книзі «Серце віддаю дітям» писав, що музика, мелодія, краса музичних звуків - важливий засіб морального і розумового виховання людини, джерело благородства серця і чистоти душі.
Відповідно до програми «Музичне мистецтво» головною метою в музичному вихованні школярів і формування музичної культури як важливої невід’ємної частини їхньої духовної культури. Щоб якісно реалізувати це завдання, на мою думку, головним чинником повинно стати вдосконалення методики проведення уроків музики як основної форми музичного виховання школярів.
Підвищення загальноосвітнього рівня, забезпечення учнів глибокими знаннями й практичними вміннями базується на грунті активізації навчально-пізнавальної діяльності. На цих умов використання інформаційно-комп’ютерних технологій для активізації навчально-пізнавальної діяльності і природним результатом розвитку суспільства. У Національній програмі інформатизації України зазначається таке: «В області просвіти очікується подальше оснащення навчальних установ комп'ютерною технікою і комп'ютерними технологіями навчання, які революціонізують та інтенсифікують процеси навчання у всіх предметних галузях. Розширяться межі знань і способи доступу до державних і зарубіжних академічних видань; комп'ютерні дидактичні лабораторії для підготовки викладачів нового типу; перспективні технології для формування знань, електронні підручники, довідники, навчальні посібники та ін. Активізація навчально-пізнавальної діяльності - процес, направлений на мобілізацію вчителем (за допомогою спеціальних заходів) інтелектуальних, морально-вольових та фізичних сил учнів, розвиток здібності подолати труднощі, активну самостійну роботу. рім того, активізацію навчально-пізнавальної діяльності не можна розглядати в сучасних умовах розвитку школи тільки як процес керування активності учнів. Вона одночасно є процесом і результатом стимулювання активності учнів. Значним вкладом в педагогічну і психологічну науку є дослідження В.В.Давидова, Ранкова, що виявили можливості значного підвищення активності школярів у навчально-пізнавальній діяльності. В дослідження, доведено, що підвищенню ефективності навчальної діяльності сприяє використання ІТ. Вони виступають як засоби покращення якості каналів прямого і зворотного зв'язків у навчальному процесі, допомагаючи підвищити продуктивність праці вчителя, процес засвоєння навчальної інформації, методів корекції діяльності учнів.
Методологічною й теоретичною основою досвіду Ї положення теорії пізнання про активну роль особистості у засвоєнні знань; теорія поетапного формування розумових дій; здобутки в галузі сучасних педагогічних технологій, принцип загальної психології про єдність емоційного та свідомого, художнього і технічного; стратегія формування мотивації навчання; положення особистісно-орієнтованої педагогіки.
Провідна ідея досвіду полягає в реалізації моделі активізації навчально-пізнавальної діяльності школярів в процесі вивчення музичного мистецтва в умовах використання інформаційно-комп’ютерних технологій. Реалізація моделі сприяє підвищенню рівня загального та інтелектуально-творчого розвитку учнів, їхньої готовності до самоосвіти й безперервної освіти.
Критеріями рівня активізації навчально-пізнавальної діяльності є: інтенсивність діяльності, ініціативність, позитивне ставлення до діяльності (інтерес, добросовісність), самостійність, усвідомлення діяльності; старанність; зацікавленість у досягненні мети; питання учня до вчителя, схильність до аналізу помилок; використання під час відповіді додаткового матеріалу; вибір складного завдання; відсутність бажання виконати завдання, незважаючи на труднощі. Пізнавальний інтерес-це мотив, який виникає в процесі активізації навчально-пізнавальної діяльності й одночасно бере участь в ній.
Будучи ефективним засобом навчання, захоплюючий матеріал навчальних, електронних посібників, комп’ютерних презентацій за умови відповідного вибору методики роботи, дотримування принципів системності, наочності, виконує ряд педагогічних функцій: активізує увагу; підвищує емоційний тонус навчально-пізнавальної діяльності; стимулює розумову діяльність; служить опорою емоційної пам'яті; знижує напругу уроку; спонукає дітей до пошукової роботи під час вивчення народної творчості, української музичної культури, творчості композиторів світу.
Запровадження на уроках музики забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних та творчих здібностей учнів, а саме: фантазії і художньої уяви; асоціативного сприйняття і мислення на основі художнього і музичного матеріалів; розуміння поняття ритму в природі і мистецтві; відчуття простору, форми, контрасту, динаміки, кольорової палітри.
Використання на уроці створює можливості для розвитку зорової пам’яті, формування у дітей естетично-гармонійного світосприйняття. Сучасні інформаційні технології сприяють засвоєнню знань на основі моделі навчальної комунікації «учитель – комп’ютер – учень», що є ще одним дидактичним засобом організації навчального процесу, підтверджує необхідність вивчення мистецьких дисциплін за допомогою методів порядку навчальних дій на основі наочно-ілюстративної системи знань засобами технології мультимедіа. Цей підхід є надзвичайно ефективним у підготовці та проведенні уроків музики, пошуку репродукцій картин, портретів композиторів, відомостей про їх життя і творчість, матеріалу для слухання музики, нотного тексту пісень, та інших видів діяльності, то технологія мультимедіа значно полегшила процес підготовки до уроку. ј для учнів подорожі у захоплюючий світ музики з нотками стали ще одним засобом активізації навчально-пізнавальної діяльності. Адже увесь процес оволодіння музичними уявленнями, поняттями, термінами умовно можна поділити на 3 етапи:
1 етап - чую (спостереження за музичним матеріалом, цілеспрямоване свідоме сприйняття музики);
2 етап - бачу (висновок із цих спостережень у вигляді теоретичного узагальнення - визначення, терміну, знаку, поданого на мультимедійній дошці; схеми, таблиці, ілюстрації, які сприяють кращому усвідомленню, запам’ятовуванню теоретичного поняття) ;
3 етап - виконую (практичні види діяльності - спів, музикування, рухи, творчість). Технологія мультимедіа сприяє успішному проходженню учнями всіх трьох етапів. Разом із засобами мультимедіа з метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках музичного мистецтва я використовую такі методи та прийоми: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні, частково-пошукові, дослідницькі.
Істотно важливо розкрити учням зв'язок музики з життям, невіддільність її від реалій сьогодення та тісний зв'язок з минулим. Під час вивчення тем «Духовна тематика у творах мистецтва» (5кл.), «Народні обряди та звичаї. Мистецтво писанки» (5 кл.), «Духовна музика»(6 кл.) заздалегідь організовую фольклорні експедиції з метою дослідження дітьми обрядів та звичаїв своєї місцевості, ознайомлення із старовинними піснями, церковними піснеспівами у виконанні сільських аматорів та церковного хору. Матеріал знімаємо на відео, а потім демонструємо на уроках, доповнюючи учнівськими та вчительськими коментарями. Під час проведення узагальнюючих, підсумкових уроків-концертів знімаємо дитячі виступи на відео, колективно переглядаємо, вказуємо на наявні недоліки, а також виявляємо справжніх артистів, майстрів пісенного жанру. Такий прийом позитивного підкріплення успіху є важливим стимулом активізації навчально- пізнавальної діяльності школярів.
Учнівські комп’ютерні презентації (проекти)- це результат дослідницької роботи з навчальної теми. Наприклад, вивчаючи тему «Духовна тематика у творах мистецтва» (5 кл.), учениця підготувала презентацію «Ікони Божої Матері», а восьмикласники цікаво презентували матеріал про столицю України, коли вивчали пісню І. Само Ђ иєве мій».
Сучасний урок музичного мистецтва це не лише вивчення музичного матеріалу. Це гармонійне поєднання музики, літератури, образотворчого мистецтва, історії. Тому впроваджую в практику проведення інтегрованих уроків, наприклад, вивчення тем «Музика та візуальні образи», «Архітектура і музика», «Тема козацтва в мистецтві» (5 кл.)- інтеграція з образотворчим мистецтвом, «Музичні образи в літературних творах. Сповідання», (5 кл.), «Музична поезія» (1кл.) -інтеграція з літературою, «Тема козацтва у мистецтві»(5 кл.), «Образи війни» (7 кл.) -інтеграція з історією. Неможливо уявити процес активізації пізнавальної діяльності без музичних ігор, адже гра- найбільш вільна діяльність дитини, вона завжди бажана й цікава. Значне місце іграм відводжу не тільки у початкових класах, а й у середній ланці. Так, у 8 класі під час вивчення теми «Сучасність у музиці» організовую ігри в кореспондентів: складаю з учнями запитання до вибраної теми уроку і даю завдання опитати батьків, сусідів, друзів, педагогів про їх ставлення до сучасної музики. Результати опитування обговорюємо на уроці, знайомимось із думками багатьох людей і порівнюємо їх із власними.. В процесі гри використовую відповідні технічні засоби: мікрофони, відеокамеру. І використовую при проведенні музично-дидактичних ігор: кросвордів, головоломок, ребусів, чайнвордів, криптограм. розширити і поглибити знання учнів про сучасну музику, нові течії та напрямки допомагає не тільки вивчення програмового матеріалу н а уроках, а й під час перерв та в позаурочний час. Практикую, зокрема, проведення «Музичних перерв», використовуючи можливості шкільного радіомовлення. Учні залюбки слухають сучасну музику, знайомляться з новинками музики. Для підготовки такої музичної перерви залучаю учнів 7-8 класів: діти під керівництвом вчителя готують матеріал, а кожен, хто бажає випробувати свої здібності у ролі диктора радіо може реалізувати свою мрію. Тематика передач різноманітна: «День пам’яті В. Івасюка», «Легенди світової рок-музики», «як жартує музика», «Українські перлини духовної музики» та ін.
Аналіз результатів річного оцінювання за 2005-2006, 2006-2007 н.рр. засвідчив про позитивні зміни в якості знань учнів.
Основні труднощі у запровадженні на уроках пов’язані з фаховою підготовкою до роботи в нових умовах, значними затратами часу на освоєння комп’ютерної грамотності. Вирішити проблему допомогло заняття на комп'ютерних курсах Гранд, які діють у ліцеї.
Досвід роботи показує, що раціональним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних та творчих здібностей учнів.
Підготувала:
вчитель Малинівської ЗОШ
Міщук Л. В.
Категорія: Мої статті | Додав: Bibl_ (04.09.2013)
Переглядів: 729 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: